موارد مهم و کاربردی در استخدام و مصاحبه کاری

موارد مهم و کاربردی در استخدام و مصاحبه کاری

موارد مهم و کاربردی در استخدام و مصاحبه کاری

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به شدت استرس سوالات و آزمون های قبل از استخدام را دارید باید خدمتتان عرض کنم که این استرس کاملا طبیعی بوده و در وجود همه هست و خواهد بود ، بزارید تجربه ی اولین استخدام خودم را براتون تعریف کنم :

سال ۱۳۹۰ تازه ترم دوم کاردانی حسابداری بودم ، یادم هست که استاد درس اصول حسابداری(۱)  (جناب آقای کاوه نادری که امیدوارم هرجا هستند تنشون سالم و زیر سایه پدر و مادر محترم باشند ) در جلسات پایانی کلاس گفته بودند که اگر دانشجویانی این درس را پاس کنند ، توانایی ورود به بازار کار رو خواهند داشت.

امروز که ۷ سال از این ماجرا میگذرد کاملا درک میکنم که حق با ایشون بود هرچند گفتن این موضوع به ظاهر ساده است ولی ورود به بازار کار آنچنان برای بنده ساده نبود ، هرروز روزنامه و تماس ، مصاحبه ..

تا اینکه آخر توانستم به نتیجه مطلوب خودم دست یابم ، شروع کاری بنده از یک شرکت خدمات و پشتیبانی نرم افزار حسابداری با حقوق ماهانه ۲۵۰ هزارتومان بود که بعدها این موقعیت شغلی زمینه ساز استخدام در بهترین موسسه حسابرسی با رتبه الف شد ..

اولین مصاحبه بنده در یک شرکت حسابداری بود که از طریق روزنامه موفق به ارسال رزومه شده بودم ، طبق زمانی که به بنده جهت مصاحبه اعلام شده بود در محل کار حاضر شدم ، مدیریت جوان و خوش تیپ شرکت از مراجعه کنندگان مصاحبه میگرفت … نوبت مصاحبه بنده شد و اولین سوال مدیریت پس از آشنایی مقدماتی تفاوت دو فاکتور بود ! دو فاکتوری که عینا مشابه هم بودند ولی به گفته مدیریت با هم تفاوت داشتند ! تفاوت آنها تنها در رسمی و غیررسمی بودن آنها بود که بنده حتی تفاوت این دو را نمیدانستم ..

مصاحبه دوم بنده در یک فروشگاه فروش موبایل بود(واقع در میدان ولیعصر تهران) که بیشتر به صندوقدار شبیه بود تا حسابدار ، حقوق ماهانه ای که برای یک حسابدار درنظر گرفته بودند به ازای ۲ روز در هفته ماهانه مبلغ ۲۰ هزارتومان بود که بنده باز هم موفق نشدم ..

مصاحبه ای دیگر در یکی از شرکت های میرداماد تهران داشتم ، برخلاف تصوراتم تمام موارد خوب پیش میرفت و تا حدودی مطمئن بودم که استخدام بنده قطعی است تا اینکه متوجه شدند کارت پایان خدمت ندارم  ..

مدتی گذشت تا اینکه آخر توانستم در یک شرکت پشتیبانی نرم افراز حسابداری واقع در میدان هفت تیر تهران با حقوق ماهانه ۲۵۰ هزارتومان شروع به کار کنم ، شاید در نگاه اول این مبلغ تنها هزینه رفت و آمدم بود ولی در حقیقت شروع خوبی برای بنده رقم زد.

پس از گذشت یکسال تجربه ی بنده در زمینه نرم افزار و علم حسابداری حداقل نسبت به یکسال قبل بیشتر شده بود و از طرفی علاقه شدیدی که به نرم افزار قدرتمند اکسل داشتم باعث شده بود جرات دل کندن از کار فعلی و پیدا کردن یک کار مناسب تر را پیدا کنم.

به واسطه کار فعلی توانستم در یک شرکت خصوصی و خدمات دریایی واقع در میرداماد تهران مشغول بکار شوم و با توجه به توانایی هایی که داشتم در مدت زمان کوتاهی پشتیبان و کمک حسابدار چندین شعب از جمله شعبه بندرعباس ، بندرانزلی ، بندر امام خمینی و آستارا گردیدم ، حقوق بنده در این شرکت ماهانه ۵۰۰ هزارتومان به ازای چهار روز در هفته بود منتهی پس از گذشت حدودا یکسال متوجه یکنواختی کار شدم . برخلاف میل مدیریت این شرکت بنده استعفای خودم را اعلام کردم …

هنوز چند روز از اعلام استعفای بنده نگذشته بود که توانستم در یک موسسه حسابرسی رتبه الف با حقوق وزارت کاری همراه با مزایای مربوطه در میدان فاطمی تهران مشغول بکار شوم ، البته استخدام بنده در این موسسه حسابرسی را مدیون راهنمایی های دلسوزانه همکارانم در شرکت خدمات دریایی بودم …

اجازه بدین در ادامه چندین نکته که در استخدام علاوه بر داشتن تخصص ، اهمیت دارند را باهم بررسی کنیم .

موارد مهم در استخدام علاوه بر داشتن تخصص  :

  1. هنگام مصاحبه ظاهر ساده و موجهی داشته باشید.
  2. از کلمات “بلد نیستم” ، “نشنیدم” و .. سایر کلمات منفی در مصاحبه استفاده نکنید و بهترین جایگزین برای آنها استفاده از جملات “میتوانم یاد بگیریم ” ، “فکر نمیکنم چیز سختی باشد” و .. است.
  3. قبل از هر مصاحبه ای در زمینه رشته تحصیلی خود کمی مطالعه کنید.
  4. در زمان ورود به بازار کار سطح توقعتان را پایین بیاورید.
  5. خودتان را مشتاق و پرانگیزه نشان دهید .

من قصد دارم حقیقتی که بعد از ۷ سال تجربه بدست آوردم را در یک جمله خدمت شما عزیزان عرض کنم :

همه چیز در استخدام ، تخصص در رشته تحصیلی نیست هرچند وجود این تخصص امری بدیهی است ولی صرفا تمام موارد نیست.

سعی کنید علاوه بر تئوریات رشته تحصیلی خودتان ، در زمینه نرم افزارهای مرتبط نیز تجربه کسب کنید.

نرم افزارهایی که در هراستخدامی کاربرد دارند :

  • نرم افزار محاسباتی و پرکاربرد مایکروسافت اکسل
    • آشنایی مقدماتی با محیط و کاربرد نرم افزار Excel
    • کار با توابع و نمودار ها
  • نرم افزار ویرایش متن مایکروسافت ورد
    • آشنایی مقدماتی با محیط و کاربرد نرم افزار Word
    • سرعت تایپ مناسب

بدون شک با معرفی و شناسایی نرم افزارهای مهم و کاربردی در استخدام باید گزینه پیشنهادی جهت یادگیری موارد فوق را نیز به دنبال آن معرفی کنیم ، با ما در ادامه همراه باشید .

پیشنهاد ما برای یادگیری نرم افزارهای کاربردی :

اگر از دانشجویان رشته حسابداری هستید ، پیشنهاد میکنیم علاوه بر مجموعه های آموزشی اکسل و ورد ، از موارد تاثیرگذار در رزومه کاری از جمله محاسبه حقوق و دستمزد غافل نشوید .

به منظور حال رفاه شما عزیزان تهیه مجموعه های مقدماتی سایت و کانال آموزشی اکسل لرن بصورت پستی امکان پذیر شد ، نرم افزارهایی که این پکیج آموزشی پوشش خواهد داد شامل ( ثبت سفارش پستی ):

  1. آموزش مقدماتی نرم افزار مایکروسافت اکسل 
  2. آموزش مقدماتی نرم افزار مایکروسافت ورد 
  3. آموزش مقدماتی نرم افزار مایکروسافت پاورپوینت
  4. آموزش مقدماتی نرم افزار مایکروسافت اکسس
  5. آموزش مقدماتی برنامه نویسی به زبان VBA در نرم افزار مایکروسافت اکسل

در صورت وجود هرگونه سوال پیرامون مطلب “موارد مهم و کاربردی در استخدام و مصاحبه کاری” و مسائل استخدامی میتوانید از قسمت “تماس با ما” با گروه آموزشی اکسل لرن بصورت مستقیم در ارتباط باشید.