موارد مهم و کاربردی در استخدام و مصاحبه کاری

موارد مهم و کاربردی در استخدام و مصاحبه کاری

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به شدت استرس سوالات و آزمون های قبل از استخدام را دارید باید خدمتتان عرض کنم که این استرس کاملا طبیعی بوده و در وجود همه هست و خواهد بود ، بزارید تجربه ی اولین استخدام خودم را در قالب موارد مهم و کاربردی در استخدام و مصاحبه کاری براتون از اول تعریف کنم.

سال ۱۳۹۰ تازه ترم دوم کاردانی حسابداری بودم ، یادم هست که استاد درس اصول حسابداری(۱)  (جناب آقای کاوه نادری که امیدوارم هرجا هستند تنشون سالم و زیر سایه پدر و مادر محترم باشند ) در جلسات پایانی کلاس گفته بودند که اگر دانشجویانی این درس را پاس کنند ، توانایی ورود به بازار کار رو خواهند داشت.

امروز که ۷ سال از این ماجرا میگذرد کاملا درک میکنم که حق با ایشون بود هرچند گفتن این موضوع به ظاهر ساده است ولی ورود به بازار کار آنچنان برای بنده ساده نبود ، هرروز روزنامه و تماس ، مصاحبه ..

تا اینکه آخر توانستم به نتیجه مطلوب خودم دست یابم ، شروع کاری بنده از یک شرکت خدمات و پشتیبانی نرم افزار حسابداری با حقوق ماهانه ۲۵۰ هزارتومان بود که بعدها این موقعیت شغلی زمینه ساز استخدام در بهترین موسسه حسابرسی با رتبه الف شد ..

تجربه اولین مصاحبه کاری

اولین مصاحبه بنده در یک شرکت حسابداری بود که از طریق روزنامه موفق به ارسال رزومه شده بودم ، طبق زمانی که به بنده جهت مصاحبه اعلام شده بود در محل کار حاضر شدم ، مدیریت جوان و خوش تیپ شرکت از مراجعه کنندگان مصاحبه میگرفت … نوبت مصاحبه بنده شد و اولین سوال مدیریت پس از آشنایی مقدماتی تفاوت دو فاکتور بود ! دو فاکتوری که عینا مشابه هم بودند ولی به گفته مدیریت با هم تفاوت داشتند ! تفاوت آنها تنها در رسمی و غیررسمی بودن آنها بود که بنده حتی تفاوت این دو را نمیدانستم ..

تجربه دومین مصاحبه کاری

مصاحبه دوم بنده در یک فروشگاه فروش موبایل بود(واقع در میدان ولیعصر تهران) که بیشتر به صندوقدار شبیه بود تا حسابدار ، حقوق ماهانه ای که برای یک حسابدار درنظر گرفته بودند به ازای ۲ روز در هفته ماهانه مبلغ ۲۰ هزارتومان بود که بنده باز هم موفق نشدم ..

تجربه سومین مصاحبه کاری

مصاحبه ای دیگر در یکی از شرکت های میرداماد تهران داشتم ، برخلاف تصوراتم تمام موارد خوب پیش میرفت و تا حدودی مطمئن بودم که استخدام بنده قطعی است تا اینکه متوجه شدند کارت پایان خدمت ندارم  ..

تجربه چهارمین مصاحبه کاری

مدتی گذشت تا اینکه آخر توانستم در یک شرکت پشتیبانی نرم افراز حسابداری واقع در میدان هفت تیر تهران با حقوق ماهانه ۲۵۰ هزارتومان شروع به کار کنم ، شاید در نگاه اول این مبلغ تنها هزینه رفت و آمدم بود ولی در حقیقت شروع خوبی برای بنده رقم زد.

پس از گذشت یکسال تجربه ی بنده در زمینه نرم افزار و علم حسابداری حداقل نسبت به یکسال قبل بیشتر شده بود و از طرفی علاقه شدیدی که به نرم افزار قدرتمند اکسل داشتم باعث شده بود جرات دل کندن از کار فعلی و پیدا کردن یک کار مناسب تر را پیدا کنم.

به واسطه کار فعلی توانستم در یک شرکت خصوصی و خدمات دریایی واقع در میرداماد تهران مشغول بکار شوم و با توجه به توانایی هایی که داشتم در مدت زمان کوتاهی پشتیبان و کمک حسابدار چندین شعب از جمله شعبه بندرعباس ، بندرانزلی ، بندر امام خمینی و آستارا گردیدم ، حقوق بنده در این شرکت ماهانه ۵۰۰ هزارتومان به ازای چهار روز در هفته بود منتهی پس از گذشت حدودا یکسال متوجه یکنواختی کار شدم . برخلاف میل مدیریت این شرکت بنده استعفای خودم را اعلام کردم …

هنوز چند روز از اعلام استعفای بنده نگذشته بود که توانستم در یک موسسه حسابرسی رتبه الف با حقوق وزارت کاری همراه با مزایای مربوطه در میدان فاطمی تهران مشغول بکار شوم ، البته استخدام بنده در این موسسه حسابرسی را مدیون راهنمایی های دلسوزانه همکارانم در شرکت خدمات دریایی بودم …

اجازه بدین در ادامه چندین نکته که در استخدام علاوه بر داشتن تخصص ، اهمیت دارند را باهم بررسی کنیم .

موارد مهم در استخدام علاوه بر داشتن تخصص :

  1. هنگام مصاحبه ظاهر ساده و موجهی داشته باشید و حداقل های یک ارتباط موثر را حفظ کنید. (مثل نجویدن آدامس)
  2. از کلمات “بلد نیستم” ، “نشنیدم” و .. سایر کلمات منفی در مصاحبه استفاده نکنید و بهترین جایگزین برای آنها استفاده از جملات “میتوانم یاد بگیریم” ، “فکر نمیکنم چیز سختی باشد” و .. است.
  3. قبل از هر مصاحبه ای در زمینه رشته تحصیلی خود مطالعه داشته باشید.
  4. در زمان ورود به بازار کار سطح توقعتان را پایین بیاورید ولی از گفتن انتظارهاتون ابایی نداشته باشید.
  5. خودتان را مشتاق و پرانگیزه نشان دهید .
  6. به محیط کاری مصاحبه خوب دقت کنید به عنوان مثال اگر هنگام مصاحبه قاب عکس خانوادگی مدیر را روی میز کارش مشاهده کردید، مطمئن باشین اشخاص متاهل در الویت استخدام هستند.
  7. به شدت هنگام مصاحبه وقت شناس باشید.
  8. در صورت داشتن اطمینان از خود، از مدیریت درخواست کنید که بعد از چند روز کاری نسبت حضور و انتخاب شما تصمیم گیری کند.

من قصد دارم حقیقتی که بعد از ۷ سال تجربه بدست آوردم را در یک جمله خدمت شما عزیزان عرض کنم:

همه چیز در استخدام، تخصص در رشته تحصیلی نیست هرچند وجود این تخصص امری بدیهی است ولی صرفا تمام موارد نیست.

سعی کنید علاوه بر تئوریات رشته تحصیلی خودتان، در زمینه نرم افزارهای مرتبط و غیرمرتبط همانند نرم افزار اکسل، نرم افزار مایکروسافت ورد و بحث تایپ سریع و ده انگشتی نیز تجربه کسب کنید.

در پایان امیدواریم موارد مهم و کاربردی در استخدام و مصاحبه کاری مورد استفاده شما هموطن عزیز قرار گیرد لذا در صورت وجود هرگونه سوال پیرامون مطلب “موارد مهم و کاربردی در استخدام و مصاحبه کاری” و مسائل استخدامی میتوانید از قسمت “تماس با ما” با گروه آموزشی اکسل لرن بصورت مستقیم در ارتباط باشید.

تهیه شده توسط گروه آموزشی اکسل لرن